تبلیغات
کوچه پس کوچه های انتظار - محافظت ازنماز

کوچه پس کوچه های انتظار

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
کی از مهم ترین آداب قلبی نماز و عبادت، محافظت آن از تصرفات شیطانی است. شاید محافظت از نماز که در آیه ی شریفه ی «الذین هم علی صلواتهم یحافظون» یعنی «آنان که بر نمازهایشان محافظت دارند.» (معارج/34، مومنون/9) به آن اشاره شده است، یک مرتبه اش یا مهم ترین مرتبه اش همین محافظت از تصرف شیطان باشد؛ که البته یکی از بزرگترین، سخت ترین و دقیق ترین کارهاست.

 همانطور که بدن ما برای رشد و تربیت جسمانی به غذاهای جسمانی نیاز دارد، قلب و روح ما نیز به فراخور حال خود باید تغذیه ی روحانی شوند تا رشد و تعالی معنوی پیدا کنند. غذای مناسب برای روح، معارف الهی است. اگر غذای روح و قلب با دست ولایت رسول و ولی خدا فراهم آمده، و در تهیه ی آن شیطان نقشی نداشته باشد، روح و قلب را به کمال لایق انسانیت و مقام قرب الهی می رساند. خلوص از تصرف شیطان، که مقدمه ی اخلاص است، حقیقتاً حاصل نمی شود مگر آنکه سالک در مسیر سلوک خداخواه شود و خودخواهی و خودپرستی را، که منشأ تمام مفاسد و امراض باطنی است، زیر پا بگذارد. کمال و تمامیت این مقام فقط در انسان کامل ممکن است و سایر اولیاء الله مرتبه ای از آن را بدست می آورند. البته برای هرچه بیشتر رشد کردن در این مقام باید از رحمت خدا ناامید نشد و به فضل او امیدوار بود.

سالک راه آخرت باید با جدیت و تلاش و مجاهده معارف و عبادات خود را از تصرفات شیطان و نفس اماره خالص کند و با دقت تمام نیات و خواسته ها و حرکات و اعمال خود را بررسی نماید تا مبادا تمایلات نفسانی و شیطانی در آنها راه داشته باشد تا بتواند به بهترین نحوی روح و جان خود را تغذیه نموده و به کمال برساند. در این مسیر باید به نفس خود کاملا سوء ظن داشته باشد و هیچگاه نفس خود را سرکش و سرخود رها نکند. چه بسا با اندک سهل انگاری در این زمینه شیطان، انسان را به زمین بزند و به هلاکت و فنا سوق بدهد. اگر دست شیطان و نفس اماره در تهیه غذاهای روحانی (معارف و عبادات) دخیل باشد نه تنها ارواح و قلوب تربیت نشده و به کمال نمی رسند بلکه دچار نقص جدی می شوند و حتی شاید صورت معنوی صاحب خود را به شکل شیاطین یا حیوانات درآورند. یعنی در صورت عدم محافظت از عبادات، همین عبادات که مایه ی سعادت و کمال انسانی هستند می توانند نتیجه ی عکس داده و انسان را به جهنم و شقاوت سوق دهند؛ همانطور که در بعضی از به اصطلاح اهل عرفان یا اهل ریاضت و سیر و سلوک یا حتی طلاب و علمای دین دیده شده اند اشخاصی که این اصطلاحات و معارف و ریاضات و سیر و سلوک و علوم، حاصلی برای آنها نداشته است جز کدورت قلب و ظلمت باطن و خودپرستی و ادعاهای باطل و مفاسد اخلاقی و سوء ظن به بندگان خدا. یعنی همان چیزی که می توانست باعث فلاح و رستگاری آنها شود باعث جهل و هلاکتشان شد. البته معلوم است معجونی که با دست شیطان و تصرف نفس سرکش فراهم بیاید جز خلق و خوی شیطانی حاصلی نخواهد داشت، چون پس از مدتی که قلب از آن استفاده کرد تحت تربیت شیطان قرار می گیرد و هنگامی متوجه می شود که چشم دنیایی بسته شده و چشم ملکوتی باز شود و می بیند که خودش یکی از شیاطین است و نتیجه ای جز خسران نبرده و حسرت و افسوس به حالش سودی نمی دهد.

پس سالک طریق آخرت باید:

اولاً با کمال مواظبت و دقت مانند پزشکی دلسوز از حال خود مواظبت کند و عیوب خود را مورد بررسی و دقت نظر قرار دهد.

ثانیاً از پناه بردن به ذات مقدس خداوند جلّ و علا در خلوت ها و تضرع و زاری به درگاه او غفلت نورزد.

خداوندا، تو خود به ضعف و بیچارگی ما آگاهی، می دانی که ما بی دستگیری و یاری تو از دست دشمنی با این قدرت و قوت که حتی به گمراه کردن انبیای بزرگ و اولیای معظم طمع بسته است، راه گریزی نداریم و اگر لطف و رحمت تو نباشد، این دشمن قوی پنجه ما را به خاک هلاکت می افکند و گرفتار بیابان ظلمت و شقاوت می کند. تو را به خاصان درگاهت و محرمان بارگاهت قسم می دهم که از ما متحیران وادی ضلالت و افتادگان در بیابان شقاوت دستگیری فرما و قلوب ما را از غلّ و غشّ و شرک و شکّ پاک فرما؛ انّک ولیّ الهدایه.


برچسب ها:نماز، محافظت ز نماز،

[ سه شنبه 20 خرداد 1393 ] [ 06:17 ب.ظ ] [ تخریبچی مهربون ]

[ نظرات() ]